بلاگ

16 بهمن, 1396

درمان دیسک کمر با دیسکوژل

دیسکوژل یک ماده آبدوست است و آب را به خود جذب می کند. در درمان دیسک کمر با دیسکوژل و در زمان پرولاپس دیسک کمر مایع داخل دیسک به خاطر آسیب دیدن حلقه محافظت کننده به خارج ترشح می کند. با تزریق دیسکوژل به داخل دیسک، آب از اطراف دیسک (محل ایجاد فتق) جمع و وارد مرکز دیسک می شود.

به عقیده متخصصین بیش از ٩٠ درصد دیسک ها نیاز به عمل باز ندارند و اغلب کمردردها با مصرف مسکن های معمولی و با دو تا سه روز استراحت بهبود می یابند، درصدی از موارد هم نیازمند فیزیوتراپی و آب درمانی هستند و در مرحله ای که درمان های طبی قدرت کنترل علائم را ندارند روش های درمانی کم تهاجمی نظیر دیسکوژل، لیزر و درمان از طریق گاز ازن کارایی دارند. در ادامه با درمان دیسک کمر با دیسکوژل بیشتر آشنا می شویم.

درمان دیسک کمر با دیسکوژل

بیرون زدگی دیسک کمر از علت شایع و مهم وجود کمر درد و دردهای سیاتیکی میباشد. در روشهای قدیمی اگر بیماری به درمانهای ساده مانند درمان دارویی – آب درمانی و استراحت پاسخ نمیداد انجام عمل جراحی را بعنوان گزینه بعدی مطرح میکردند. در دو دهه اخیر انجام جراحی بسته ستون فقرات بدون نیاز به جراحی باز و بصورت سرپایی و بدون بیهوشی بعنوان گزینه درمانی جدید و موثری جایگزین بسیاری از عملهای جراحی غیر ضروری گردیده اند تا جاییکه در بیش از دو سوم موارد بیماران مبتلا به دیسک کمر که قبلا کاندید جراحی باز بوده اند با این روش درمان خواهند شد.

دیسکوژل ترکیبی از الکل – سلولز و تنگستن است که بصورت ژل در آمده است و تزریق آن به داخل دیسک سبب ایجاد تغییرات مولکولی در داخل دیسک میگردد. الکل موجود در این ترکیب بعنوان یکی از قدیمی ترین روشهای درمان دیسک مطرح گردیده است. روشهای قدیمی که در آنها از الکل مایع استفاده می شد بعلت آسیبی که نشت احتمالی الکل به داخل نخاع بر بافتهای عصبی وارد میکرد منسوخ گردیدند و استفاده از الکل در دیسکوژل بصورت ترکیب ژله ای سبب مهار خروج این ماده از فضای دیسک پس از تزریق میگردد. خصوصیت شیمیایی الکل تزریق شده به داخل دیسک سبب تغییر در ساختار مولکولی ماده داخل دیسک و کاهش آب داخل دیسک شده و فشار داخل دیسک کاهش می یابد.

در درمان دیسک کمر با دیسکوژل در کلینیک تخصصی درد سینوهه دکتر فیروزمرنی ، سه تا شش هفته بعد از تزریق دیسکوژل، دیسک درد بیمار بهبود پیدا می کند. این در حالی است که بعد از جراحی تا سه ماه بیمار باید استراحت کند. بنابراین تزریق دیسکوژل یک روش امن و کم خطر برای بیماران است.

درمان دیسک کمر با دیسکوژل

در روش درمان دیسک کمر با دیسکوژل مطلقا نیاز به بیهوشی نیست و از بی حسی های موضعی استفاده می شود. تنها ماده ضد درد که جهت بی حسی موضعی استفاده می شود ٥ تا ١٠ سی سی لیدوکایین است. حتی اگر دیسکوژل به کانال نخاعی وارد شود هیچ عارضه و دردی ندارد. دیسکوژل پس از ورود به داخل دیسک آسیب دیده راه خود را پیدا می کند و به صورت خارق العاده ای در تمام نواحی آسیب دیده آن منتشر می شود. کل زمان عمل با توجه به تعداد دیسک ها از نیم ساعت تا حدود یک ساعت است و مهم تر از همه اینکه حالا در ناحیه گردن نیز قابل استفاده است. در واقع دیسکوژل فشار داخل دیسک را کم می کند و نه تنها هیچ کاهشی در ارتفاع دیسک تخریب شده ایجاد نمی کند بلکه ماده ای هم به آن اضافه می کند اما با این وجود با کاهش فشار داخل دیسک، موجب بهبودی علائم و حتی در بسیاری از موارد با گذشت زمان باعث بازگشت دیسک بیرون زده به محل اصلی خود می گردد.

دوام دیسکوژل مادام العمر است و در اغلب موارد نیاز به تکرار ندارد و حتی اگر نیاز به تزریق مجدد داشته باشد منعی برای انجام آن وجود نخواهد بود، همچنین در صورتی که به هر دلیل بیمار نیازمند انجام عمل جراحی باز شود، هیچ منعی نداشته، و مطلقاً موجب چسبندگی، تحلیل بافت های مجاور و … نخواهد شد. آمار موفقیت دیسکوژل در اروپا ٨٥ تا 91.6 درصد است و اگر در ایران بیشتر نباشد کمتر نیست. از سوی دیگر، مقالات استخراج شده در مورد نتایج اولیه استفاده از دیسکوژل در ایران در چند کنگره بین المللی داخلی، همچنین به صورت سخنرانی برای یک کنگره معتبر امریکائی و یک کنگره بین المللی در ابوظبی پذیرفته شده است.

از جمله مزایای دیگر دیسکوژل می توان به کاهش قابل توجه ریسک های بیهوشی و عمل باز، کاهش قابل توجه استرس عمل و عدم نیاز به دستکاری و آسیب عناصر تشکیل دهنده کانال نخاعی و عضلات اشاره کرد. از طرفی دیگر هزینه های بیمارستانی که به واسطه عمل باز به بیمار و سیستم های بهداشتی تحمیل می شد شامل هزینه عمل، تخت، مصرف سرم و داروهای بیهوشی و آنتی بیوتیک، سرنگ و غیره به شدت کاهش می یابد و به عبارت دیگر وابستگی های دارویی آن هم در شرایط فعلی به شدت کاهش می یابد.

مقاله مهمان از سایت دکتر فیروزمرنی

مقالات مهمان