پاسخ به برخی از پرسش های متداول

ارتودنسی چیست ؟

ارتودنسی به شاخه ای از دندانپزشکی اتلاق می شود که تخصص آن، تصحیح مال اکلوژن، و ناهنجاری دندانی فکی است. از اصلی ترین وظایف ارتودنسی، تشخیص، پیشگیری و درمان ناهنجاری های دندانی فکی است.

بهترین زمان برای شروع ارتودنسی چه زمانی است ؟

سن مناسب برای درمان ارتودنسی می تواند وابسته به نوع ناهنجاری باشد ولیکن لازم است که بیمار قبل از 7 سالگی برای ویزیت به متخصص ارتودنسی مراجعه نماید تا در صورت نیاز، درمان شروع گردد.در صورت مراجعه بیمار در سنین پایین، درمان بسیار راحت تر و با نتیجه موفق تری به اتمام می رسد .

دستگاه ارتودنسی چیست و چطور کار می کند ؟

دستگاه های ارتودنسی به دو گروه تقسیم می شود :
دستگاه متحرک (شکل1) ، دستگاه ثابت (شکل2).
دستگاه متحرک، دستگاهی است که بیمار می تواند به تنهایی بدون نیاز به متخصص ارتودنسی، از دهان خویش خارج نماید و دوباره آن را در دهان قرار دهد.
دستگاه ثابت، دستگاهی است که بیمار نمی تواند آن را، به تنهایی داخل دهان قرار بدهد بلکه حتما بایستی توسط متخصص ارتودنسی در دهان بیمار قرار داده شود.
بسته به نوع ناهنجاری، دستگاه های ارتودنسی می تواند متحرک یا ثابت باشد.

آیا برای شروع درمان، دیر شده است ؟

دستگاه های ارتودنسی فقط برای کودکان نمی باشد، بلکه در هر سنی، می توان از آنها به شرطی که سلامت لثه، دندان ها وجود داشته باشد، استفاده گردد.

درمان ارتودنسی چه مدت طول خواهد کشید ؟

طول درمان بسته به نوع و شدت ناهنجاری دندانی فکی، سن مراجعه بیمار و همکاری بیمار متفاوت می باشد ولیکن به طور میانگین طول درمان ارتودنسی در حدود 2 سال می باشد و به طور متوسط بیماران هر 4 تا 6 هفته یکبار معاینه می شوند.

آیا ارتودنسی دردناک است ؟

در طول هفته اول پس از گذاشتن سیم ها، بیمار ممکن است قدری احساس درد و ناراحتی داشته باشد. پس از گذشت چند روز، درد وناراحتی خود بخود برطرف می¬شود. در صورتی که دستگاه های ارتودنسی لثه و گونه را ملتهب نماید. دکتر موم مخصوص دندانپزشکی را، جهت رفع مشکل فوق در اختیار شما قرار می دهد.
در بعضی مواقع به علت ناراحتی و درد، بیمار می تواند از مسکن ساده مثل استامینوفن استفاده نماید.

در طول درمان ارتودنسی چه نوع غذاهایی را میتوان مصرف کرد ؟

از آدامس شکلات کش دار، گز، سوهان، ته دیگ، نان ساندویچی استفاده نفرمائید.
غذا و میوه را به قطعات کوچک قسمت کرده و آنها را، روی دندان های عقب قرار دهید.
از گاز زدن غذا و میوه، پیتزا، ساندویچ، نان خشک یا تست شده، سیب، خیار، بلال، توسط دندان های جلو و پائین خودداری فرمائید.
ادامه پاسخ این سوال را در مقاله رژیم غذایی در ارتودنسی بخوانید.

بهداشت دهان درهنگام درمان ارتودنسی چگونه باید رعایت گردد ؟

•  پس از هر وعده غذا به صورت مرتب و هر بار حداقل پنج دقیقه مسواک کنید.
  •  مسواکی که استفاده می کنید زبر نباشد.
  •  مسواک در فک بالا از بالای لثه به طرف پائین و در فک پائین به طرف بالا کشیده شود. سطوح جونده و پشت دندان ها را فراموش نفرمائید.
  •  دقت نمائید که روی تک تک دندان ها و فواصل بین آنها و روی وسائل ارتودنسی مسواک شود.
  •  قرقره با آب نمک برای شستشوی دهان و ماساژ لثه ها مفید است.